woensdag 9 maart 2011

De mindmap als (pré) twittertool


De laatste tijd zie ik regelmatig in blogs, tweets e.a publicaties de mindmap voorbij komen.Terecht vind ik! Een geweldige tool die je in bijna elk denkproces kan toepassen. Of het nu is om te besluiten wat je met de zomervakantie gaat doen (dit heb ik met de cursusgroep gedaan, erg leuk), of in de infodienstverlening een zoekstrategie opzet voor een literatuuronderzoek.


Maar ook voor SWOT analyses in de marketing, management, beleidsplannen enz. enz. Ja ik ben een adept...)

 Wat is precies een mindmap? Daar kan maar een man antwoord op geven Mr. Mindmap himself:
Mr. Tony Buzan.

De laatste tijd spreek ik met veel vrienden, familie en zakelijke contacten over social media, zoals twitter. Veel van hen geven aan 'best wel' met twitter te willen beginnen, maar waarover? Het is een gevoel om mee te willen doen, maar "wie is er nu geinteresseerd als ik koffie ga drinken??" Of: "wie gaat mij nu volgen??"
Op dit moment ben ik samen met mijn partner in crime, Wilma v.d. Brink, een workshop aan het ontwikkelen over social media en twitter in het bijzonder. En ben ik dagelijks met twitter bezig. (Ja, het is ook leuk hoor ongelovigen!) Voor nieuwkomers in social media, of het nu privé of zakelijk is, is het fenomeen één grote associatieve brij, heb ik ondervonden. Niet meer voor te stellen door de al regelmatige gebruikers zoals ikzelf en mijn collega followers. Maar natuurlijk wil ik graag advies op maat geven aan alle hulpeloze beginners
Toen kwam Mr. Mindmap weer op mijn netvlies, en dacht ik aan onze associatieve hersenen.

Conclusie: Maak een mindmap voordat je begint met twitteren.

  • Hier enkele tips om je op weg te helpen:
  • Besluit of je zakelijk (met privé tintje=aanbeveling!) of alleen privé wilt twitteren
  • Pak een groot vel of probeer een digi-mindmap; wel even puzzelen :-)
  • Schrijf in het midden je (twitter)naam
  • Schrijf per tak op wat er in je opkomt: voor welk doel ga ik twitter gebruiken?
  • Waarover wil ik interesses delen?
  • Hoe wil ik helpen? (=aanbeveling)
  • Werk dit in de zijtakkken uit. Hoe ga ik het doen, waarover ga ik dan schrijven? Hoe ga ik reageren/communiceren.
  • Dit is een mooie start om je gedachten te ordenen.
  • Succes!

Hieronder een voorbeeld van mijn hersenspinsels, let wel het is dus geen thesaurus maar vrije associatie. Het is nog vrij abstract; maar je zou om te beginnen je bij elke tak af kunnen vragen wat en hoe dit nu concreet in tweets te vertalen. Let op de verbinding tussen helpen/delen. Dit is volgens mij de essentie van goed social media gebruiken. Veel bedrijven spuien alleen maar over hoe geweldig zij c.q. hun producten zijn, daar maak je geen vrienden (lees klanten) mee!


1 opmerking:

  1. Interessant Lidwien om daar een mindmap voor te gebruiken. En die je gemaakt hebt is prachtig, zeg! Wordt een leuke workshop!

    Je partner in crime :-)

    BeantwoordenVerwijderen