maandag 14 februari 2011

#Infokermis. U gebruikt een internetbron: mag dat? Het MOET in de OB, maar...



Waarom begint mijn blog met een hashtag? (Dit even voor de onbekenden met het fenomeen). Dat komt omdat ik meedoe met een #infokermis op twitter. Iemand neemt het initiatief om te bloggen over een bepaald thema. Vervolgens worden de blogs met dit thema verzameld. Geweldig idee, en niet alleen toepasbaar in de infosector toch?

Nu over het thema van deze #infokermis: U gebruikt een internetbron - Mag dat?
Het initiatief voor dit onderwerp komt uit de hoek van de wetenschappelijke bibliotheken en archieven. Er zijn al diverse bijdragen gepubliceerd. Wat te vinden van Wikipedia, blogs e.d. als bron? Vanuit de wetenschappelijke hoek dubieus natuurlijk. Hoe mediawijs zijn de huidige studenten eigenlijk, kunnen ze wel een correcte bronnenlijst maken, kunnen ze informatie op waarde schatten.....?? Mijn ervaringen in de bibliotheek van het Koninklijk Instituut voor de Tropen zijn in elk geval positief, maar ik pretendeer natuurlijk niet dat ik nu antwoord op deze vraag heb.

In de O.B. worden internetbronnen voornamelijk gebruikt bij het Inlichtingenwerk, een module die ik ook geef bij het ROC Midden Nederland. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat de vragen in de O.B. meer populair wetenschappelijk zijn en dat men als geen ander weet hoe je moet doorverwijzen.
Het gebruik van internetbronnen moet zelfs in de O.B. maar...
-Bibliotheekmedewerkers moeten meer kunnen dan googelen, en als ze dat doen ook weten hoe! -Ze moeten advies kunnen geven over de waarde van belangrijke internetbronnen.
-Het is belangrijk om te weten wat een bron W.A.A.R.D. is.
Wat zegt het Webadres? (org. vs com.bijvoorbeeld), Wat zegt de Auteur, of organisatie (een autoriteit?), Is de site Actueel? (er zijn trucjes om dit te controleren.) Is de site omgeven door Reclame? En wat is het Doel van de site. Een leuke tool is de webdetective, die ik al eerder in deze #infokermis voorbij zag komen.
-Bibliotheekmedewerkers moeten ook snel kunnen zoeken en toch betrouwbare antwoorden geven.
-Ook webinstructie hoort erbij.
-De gouden regel is: Eén bron is géén bron. Check and double check dus.
-Ook wikipedia, blogs, twitter en zelfs facebook zijn o.k. naast andere bronnen. Die zijn juist heel geschikt voor ervaringsvragen.
Zonder nu al teveel als schooljuf verder te gaan: Ik vind nog altijd dat wij als infobemiddelaars juist nu hard nodig zijn, in elk bibliotheektype. Juist als het gaat om het op inschatten van en adviseren over internetbronnen en andere bronnen.
Enkele O.B.mensen zullen nu waarschijnlijk gaan reageren met: 'Wat is mis met een boek'? Helemaal niks natuurlijk als het bij de vraag past; in die zin valt hetzelfde te zeggen voor blogs en tweets. En als het boek het W.A.A.R.D. is natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten